Salariu brut vs. salariu net – care e diferența?

Salariu brut vs. salariu net – care e diferența?

Te-ai angajat pe un salariu brut de 6.000 de lei. Ai un loc de muncă de care ești încântat(ă), sărbătorești cu prietenii și îți faci planuri pe ce vei cheltui primul salariu. 

După o lună de muncă, îți intră banii în cont și... șoc! Vezi doar 3.510 lei. Să fi fost o eroare? Unde este restul banilor?

Elucidăm misterul în cele ce urmează!

Diferența dintre cele două sume de bani este cauzată de perechea salariu net vs. salariu brut.

Salariul brut este suma menționată în contractul individual de muncă și include salariul net + taxele și impozitele. În exemplul nostru, 6.000 de lei. 

Salariul net se referă la banii pe care îi primești în cont, adică recompensa pentru munca depusă în organizația unde lucrezi. Când cineva te întreabă „Cât primești în mână?”, se referă la salariul net. În exemplul de mai sus, 3.510 de lei. 

Diferența dintre cele două este dată, deci, de taxele și impozitele care ți se rețin de stat. Dacă lucrezi cu contract individual de muncă, acestea ți se opresc direct de la angajator.

Gândește-te la salariul brut ca fiind suma pe care o primești la începutul unui joc. Să-l numim “Viața ta de salariat”. Iată cum ar suna regulile: din suma primită e nevoie să faci câteva cumpărături obligatorii de la stat și să-ți achiziționezi pensie pentru bătrânețe (CAS) și asigurare socială de sănătate (CASS). Din restul de bani contribui și la cheltuielile statului (impozit pe venit). De-abia cu ce rămâne apoi, adică salariul net, poți decide ce cumpărături vrei să faci pe cont propriu și cât aloci pentru fiecare: locuință, mâncare, transport, îngrijire, educație, vacanțe etc. 

Colegul tău de joc, angajatorul, face și el cheltuieli pentru tine și trebuie să cumpere (tot de la stat) un fel de jetoane extra: concedii medicale, șomaj, asigurare pentru accidente de muncă etc. (CAM). În plus, e obligat să îți ofere condiții bune de joc (adică lucru) și să se asigure că știi ce ai de făcut. Din 12 luni plătite, una este bonus și nu trebuie să o lucrezi (concediu de odihnă și zile nelucrătoare).

Salariu brut = salariu net + taxe și impozite

Hai să vedem exact care sunt aceste taxe și, cel mai important, ce primești pentru că le plătești.

  • CAS = Contribuția de asigurări sociale (pensii)

Cum se calculează CAS: 25% din salariul brut. Banii se strâng la bugetul de asigurări sociale, din care sunt plătiți actualii pensionari. Acești 25% se duc în două direcții: 

  1. Pilonul I - pensia de stat, care include pensia „clasică” (pentru limită de vârstă, pe care o primești după ce ai muncit și ai cotizat la stat un anumit număr de ani), dar și pensia anticipată, pensia anticipată parţială, pensia de invaliditate, pensia de urmaş.
  2. Pilonul II – 3,75% din salariul lunar brut se duce într-un cont individual de pensie administrat privat. Este obligatorie în cazul persoanelor cu vârsta de până la 35 de ani, asigurate deja în sistemul public de pensii, în timp ce la cei de peste 45 de ani este opțională. 
  • Dacă ai sub 35 de ani și contribui la sistemul public de pensii, este nevoie să-ți alegi fondul de pensii privat pentru pilonul II; în caz contrar, vei fi repartizat(ă) aleatoriu la un fond de pensii. Cum afli fondul de pensii pilon II la care ești, dacă nu îl știi? Îți completezi datele aici

*Acest sistem a fost introdus în anul 2007, iar în prezent, în România mai există Pilonul III (pensii private facultative) și Pilonul IV (pensii private ocupaționale).

Pentru a preveni abuzurile din partea angajatorilor, în majoritatea statelor, inclusiv în România, există un salariu minim brut, sub care companiile nu pot coborî când calculează salariul unui angajat. În prezent (anul 2023), acesta este 3.000 lei, dar se schimbă periodic, în urma deciziilor la nivel guvernamental.

Resurse utile pentru pensiile de stat: Casa Națională de Pensii Publice și Ministerul Muncii.

  • CASS = Contribuția de asigurări sociale de sănătate

Cum se calculează CASS: 10% din salariul brut. Asigură accesul la un pachet de servicii de bază pentru asiguraţi. De exemplu, dacă pățești ceva, poți fi tratat(ă) de medicul de familie, de spitalele și clinicile publice, de stat, având integral sau o parte din costuri acoperite de acest CASS, de la stat.

Resurse utile pentru asigurările sociale de sănătate: Casa Națională de Asigurări de Sănătate

  • Impozit pe venit

Cum se calculează impozitul pe venit: 10% din suma rămasă după plata CAS + CASS. Unele categorii profesionale pot fi scutite de acest impozit: IT, cercetare, agricultură, industria alimentară.

_______________

Acestea sunt taxele datorate de tine, ca angajat, dar și angajatorul are de plătit către stat pentru tine: CAM - contribuția asiguratorie pentru muncă, în valoare de 2,25% din venitul brut. Banii se duc către: bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale (40%), bugetul asigurărilor pentru șomaj (20%), bugetul de stat – cont distinct (20%), fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale (15%) și sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale (5%).

Așadar, pentru a-ți plăti ție un salariu „în mână” (net) de 3.510 lei, angajatorul trebuie să aloce 6.135 lei.

Unele companii pot oferi beneficii suplimentare angajaților, pe langa salariu. Și acestea îl costă pe angajator și sunt niște beneficii de avut în vedere în momentul în care îți calculezi banii totali de care beneficiezi ca angajat la o companie. 

De exemplu:

  • Abonamente medicale private
  • Abonamente la săli de fitness
  • Decontare transport
  • Tichete de masă
  • Tichete de vacanță
  • Asigurare de viață
  • Reduceri la diferite magazine/ servicii etc. 

Pe lângă salariu, poți primi și sporuri, ca de exemplu:

  • Spor de vechime în muncă (stabilit prin contractul de muncă al angajatului)
  • Spor pentru munca de noapte
  • Spor pentru condiții periculoase
  • Spor pentru munca suplimentară (peste programul de lucru) etc.

___________________

Bun, plătești multe taxe și impozite ca angajat, iar angajatorul, la fel. Întrebarea e ce primești pentru ele? Iată o listă cu câteva beneficii pe care le ai ca plătitor de taxe la stat, din postura de angajat:

  • Pachet de servicii medicale de bază (gratuitate/ reducere la o serie de analize și tratamente)
  • Concediu de odihnă
  • Concediu medical
  • Concediu de maternitate/ paternitate
  • Concediu creștere copil
  • Indemnizație de șomaj = o sumă de bani pe care o primești dacă îți pierzi locul de muncă din motive care nu depind de tine (ți s-a desființat postul, compania a dat faliment) sau dacă nu găsești un loc de muncă timp de 60 de zile după absolvirea unei instituții de învățământ. Pentru a beneficia de indemnizația de șomaj trebuie să faci o cerere și să depui un dosar cu act, nu o vei primi automat. Valoarea indemnizației de șomaj se calculează în funcție de cât ai cotizat la bugetul de stat. Găsești aici toate condițiile. 
  • Pensia pentru limită de vârstă
  • Pensia anticipată
  • Pensia anticipată parţială
  • Pensia de invaliditate (pe caz de boală)
  • Pensia de urmaş – pentru copii/ soț/ soție
  • Bilete de odihnă
  • Bilete de tratament
  • Ajutor de deces
  • Zile libere (plătite) pentru evenimente speciale (căsătorie, decesul soțului/ soției/ unei rude apropiate, naștere, donare de sânge etc.) 

E important să cunoști diferența dintre salariul brut și cel net, dar și beneficiile suplimentare oferite de angajator, ca să poți evalua cât mai corect un viitor loc de muncă, dincolo de banii pe care-i primești în cont la final de lună.

Urmărește și clipul despre salariul brut vs. salariul net și fii pregătit pentru job!

https://www.youtube.com/watch?v=I5OgLbjUwxE